Telovadnica ali fitnes? 3/2. del

Velika pridobitev telovadnice so poleg olimpijske ročke tudi različne vrste drogov. Z drog je zelo koristen, vendar ga mnogi uporabljajo popolnoma napačno. Z drog deluje manj obremenjujoče kot raven drog na komolce pri različnih izolacijskih vajah za mišico triceps. Veliko ljudi pa ga namesto za triceps uporablja za biceps, s čimer močno zmanjšajo učinkovitost vseh izolacijskih vaj za omenjeno mišico, ker biceps razvije maksimalno aktivacijo v polni supinaciji. Zelo pomemben je tudi heksagonalni drog za mrtve dvige. Heks drog ne le da povzroča manjše sile na hrbtenico zaradi krajše ročice, ampak nekaj raziskav [1] kaže tudi na dejstvo, da proizvedemo s heks drogom na mrtvem dvigu večjo izhodno moč kakor z olimpijsko ročko. Uporaben je tudi drog z nevtralnim prijemom. Nevtralni drog nam omogoča, da odvzamemo nekja stresa s komolcev in zapestji pri vajah kakršni sta npr. potisk s prsi ali potisk nad glavo, prav tako pa nam predstavlja tudi učinkovito zamenjavo vaje. Poleg zgoraj omenjenih drogov obstajajo še mnogi drugi kot npr. ukrivljen drog, kotni drog, varnostni drog in vsi imajo svoj namen ter so zelo priporočljivi.

Pomemben del vadbenih sredstev predstavlja tudi olimpijska ploščad za izvajanje olimpijskih dvigov ali ploščad za mrtve dvige z možnostjo pritrditve elastičnih trakov za prilagoditev upora.

Zelo uporabni sta tudi klop za izteg kolka in specialna klop za zadnje stegenske mišice (glute/ham bench). Če jo vaša telovadnica ali fitnes nima, potem namesto nje potrebujete partnerja, ki vam bo pomagal izvajati GHR (glute/ham raise), zagotovo eno izmed najučinkovitejših vaj za zadnje stegenske in zadnjične mišice.

Omeniti velja še dve edini učinkoviti napravi. Prva je naprava za potege in druga je naprava za nasprotni izteg trupa. Naprava za potege dovoljuje vlečenje v visokih in nizkih položajih. Na voljo imamo najrazličnejše možnosti gibanja v prostoru in času. Na kable lahko pritrdimo različne priključke, tako da je bistveno bolj prilagodljiva, kot katera koli druga naprava. Izvajamo lahko tudi športnospecifične tehnike z vzorci visoke zapletenosti. Naprava za nasprotni izteg trupa se razlikuje od klopi za izteg trupa v tem, da je na njej trup oprt, kar povzroča manjše sile na hrbtenico, še vedno pa zagotavlja zadostno aktivacijo mišic spodnjega dela hrbta. Posledično lahko na njej vadimo pogosteje, prav tako pa zagotavlja odlično vadbeno sredstvo v fazi rehabilitacije spodnjega dela hrbta ali kot preventivo bolečinam v spodnjem delu hrbtenice.

Zagotovo telovadnica potrebuje ploščadi različnih višin za reaktivne vaje in skoke. Razlike v višini med ploščadmi naj bodo med 10 in 15 cm. Ploščadi lahko uporabljamo zelo raznovrstno in niso namenjene izključno razvijanju hitre moči oz. eksplozivnosti. Lahko jih koristno uporabimo za anaerobno vadbo pri športnikih ali hujšanje pri nešportnikih. Primerne pa so tudi za sedeče počepe (box squat), če nimamo za to namenjene posebne škatle ali stola.

Zadnje čase veliko poslušamo o TRX trakovih, ki niso nič drugega kot zelo drag in neverjetno dobro tržen izdelek, ki obstaja že stoletja v drugi obliki. Zadeva je šla celo tako daleč, da so se našli kvazi trenerji, ki sami sebe kličejo TRX trenerji, karkoli že to pomeni. Ste morda že kdaj slišali za gimnastične kroge? No, če niste, naj vam povemo, da jih gimnastiki uporabljajo od zgodnjega 19. stoletja in tisti, ki jih še niste uporabljali tudi ne morete vedeti, da so bistveno boljši kot TRX trakovi, ker krogi omogočajo izvedbo zahtevnejših vaj, ki jih neprilagodljivi TRX ročaji ne omogočajo, ko napredujete in postajate boljši. Zakaj torej kupiti slabši izdelek za višjo ceno oz. vaditi pri kvazi trenerju, ki uporablja izključno TRX trakove pri vadbi? Na to vprašanje boste morali odgovoriti sami, ker je za nas neznanka. Gimnastični krogi pa na drugi strani predstavljajo zelo dobro vadbeno sredstvo za vaje, kot so npr. sklece in razne vrste dvigov iz različnih kotov. So zelo dober pripomoček za izgradnjo koordinacije, stabilizacije in posledično tudi mišične mase.

Ni pomembno, ali ste šibki z enim ali z vsemi od teh vadbenih sredstev. Ravno nasprotno, točno zato bodo za vas delovala. Ko postanemo boljši, moramo imeti na voljo veliko uporabne opreme, ne glede na to, ali želimo izboljšati športni rezultat, preoblikovati telo ali pa le preprečiti zdolgočasenost. Vendar neuporabne in nevarne naprave ter drage in neučinkovite tržne novosti vas zagotovo ne bodo popeljale tja, kamor želite iti, to je do vašega cilja. Ne nasedajte odličnim tržnim strategijam, ki ne naredijo drugega, kot da vam praznijo denarnico. Uporabite lastno pamet in ne pustite se prepričevati nikomur! Tudi nam ne! Poskusite in boste videli.

Vir:

1. Swinton, PA, Stewart, A, Agouris, I, Keogh, JWL, and Lloyd, R. A biomechanical analysis of straight and hexagonal barbell deadlifts using submaximal loads. J Strength Cond Res 25(7): 2000-2009, 2011

 

Luka Gorše je diplomant Fakultete za šport in nekdanji vrhunski športnik v lokostrelstvu. Uspešno je zaključil mnogo dodatnih usposabljanj in izobraževanj s področja kineziologije in športa ter ima slabo desetletje izkušenj z vadbo za moč s starejšimi in mlajšimi, tako s športniki kot nešportniki. Pri telesni pripravi športnikov se je specializiral predvsem za športe tipa moči in eksplozivnosti, še posebej borilne športe s katerimi ima veliko izkušenj. Njegova druga specializacija pa je športna hipnoza, s katero pomaga športnikom premagovati zastoje in dosegati vrhunske rezultate. Luka je tudi avtor treh uspešnih knjig, preko 40 člankov na temo telesne vadbe, umske vadbe in prehrane za visoko zmogljivost ter mnogo izobraževalnih videoposnetkov namenjenih trenerjem, športnikom in splošni populaciji.Luka Gorše je bivši vrhunski športnik, diplomant Fakultete za šport, avtor knjižnih uspešnic, predavatelj, soustanovitelj Potentie, strokovnjak za najvišjo športno zmogljivost ter eden najbolj iskanih trenerjev v Sloveniji. Več o Luku si preberite na njegovi spletni strani: lukagorse.com

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja